2012. november 20., kedd

Interaktív könyv: Kinek? Hogyan? Mennyiért?


A MOME Kreatív Technológia Laborja bő éve foglalkozik interaktív gyerekkönyvek (appok) tervezésével az új multitouch felületekre, részben egy szövegértést segítő EU projekt, részben hallgatói kísérletek formájában. Tapasztaltuk, hogy mennyi tervezői döntéssel szembesül a grafikus, de a meseíró és a programozó is, nem is beszélve a forgalmazás, sőt az üzleti siker letéteményeséről. Az interaktív könyvek látványos szaporodásának ellenére nincsenek még meg a jó válaszok alap kérdésekre – akkor nem lenne annyi lelombozó (és időnként ennek ellenére üzletileg sikeresnek tűnő) alkalmazás. A kerekasztal beszélgetés célja, hogy együtt feszegessük a kérdéseket – és erősítsük az itthon még gyerekcipőben járó, de nagy lehetőségek előtt álló műfajt.

Íme a vitaindító kérdések:
Kinek és  milyen céllal készül a dolog? A gyerek (mekkora, milyen anyanyelvű, mit feltételezünk róla) egyedül, vagy szülővel, vagy iskolában használja az appot? Egyszer, vagy újra és újra? Az a (hagyományos) olvasásra szoktat, azt fejleszti, netán más kompetenciákat is megcéloz, tanít,  vagy csak szórakoztat, időtöltésül szolgál?  Mennyi időt töltsön a gyerek ilyen appokkal?
Ami a hogyant illeti: Ismert (mesekönyvi, film) történetet dolgoz-e fel az app, vagy az új mediumra született a mese? Mi az „interaktívak” mennyisége, funkciója, a kattintások és olvasott szöveg, a narratíva viszonya? Hová lesz a képzelet? Mi a kis játékok mint „extrák” szerepe és helye a mesekönyvben? Mennyire animált egy-egy mozgó illusztráció? Milyen gesztusokat, modalitásokat használnak (a kattintáson túl)? Milyen a grafikai stílus, mennyiben más mint egy hagyományos könyvillusztrációé? Mi a grafikai stílus viszonya a (kommersz) videojátékok vizuális világához? Mitől jó egy mozgó illusztráció – pl. az animációs gyerekfilmek eszköztárához viszonyítva? Milyen csapat, milyen eszközökkel tud profi eredményt elérni?
Ami a mennyiértet és a forgalmazást illeti: várhatunk-e sikert csak az online áruházakat böngésző közönség rákattanásától? Kell-e a jó interaktív könyvnek cégér. és milyen legyen az? Mi a reális  ár – itthon és külföldön? Milyen marketing fogásokkal lehet figyelmet felkelteni az (angol nyelvterületen) már tapasztalható dömpingben? Kinek a területe az új műfaj és piac: a könyvkiadóké, a mobil app fejlesztőké, vagy a garázs-vállalkozásoké?

A kerekasztal beszélgetésre meghívtottak:

- Alkotók, akiket arra kérünk, hogy max 8 percben, és a fenti kérdésekre fókuszálva mutassák be 1-2 saját interaktív gyerekkönyvüket,             


Endrődi Zoltán (Nokedli)                        
Enner Patrícia (Betűtészta)                  
Győri Hanna (Pagony)                            
Pintér Róbert (Egyszervolt)
Ruttkay Zsófia (MOME KTL)


- Felkért hozzászólók, akik szakmai  szemszögükből (digitális tartalom  illetve  mobil alkalmazás fejlesztő, grafikus tervező) reflektálnak majd a látottakra és a felvetett kérésekre.

Dobó Mátyás (Endless Mobil)
Hegyi Béla (MOME Tervezőgrafika)
Nyírő András (Appster)

Természetesen a közönség soraiból is várjuk majd a hozzászólásokat.

Szervező: Ruttkay Zsófia , MOME KTL vezetője, e-mail: ruttkay@mome.hu